جهان جواهرات

جهان جواهرات
نويسندگان

 

فيروزه

زیباترین و بی همتاترین فیروزه جهان از معدن فیروزه نیشابور بدست می آید فیروزه نیشابور بدلیل كیفیت عالی آن به خصوص انواع عجمی و شجری ممتاز و از معروفیت خاصی برخوردار است وجود نمونه های زیبایی از این سنگ در موزه های مطرح دنیا چون موزه زمین شناسی لندن و امریكا و موزه علوم زمین تهران خود گواه در ارزش این سنگ قیمتی است.

فیروزه ایرانى گرانبهاترین و زیباترین فیروزه جهان است

 

فیروزه معدن 2500 ساله نیشابور ،گرانبهاترین و زیباترین فیروزه جهان است.
به گزارش روابط عمومى سازمان زمین شناسى کشور، محمد شهسوارى عضو ستاد سیاست‌گذارى امور معدنى سنگ‌هاى قیمتى وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب افزود :‌سابقه استخراج و کاربرد فیروزه در ایران به هفت‌هزار سال پیش برمى‌گردد که وجود یک مجسمه فیروزه‌اى از گوساله که عمرى بیش از هفت‌هزار سال دارد و در موزه لوور پاریس نگهدارى مى‌شود قدمت استخراج و فرآورى این ماده معدنىباارزش را در ایران نشان مى‌دهد.
او گفت: در دنیا بهترین و باکیفیت‌ترین نوع فیروزه را با نام Persian Quality ( فیروزه ایرانى )  مى‌شناسند و میزان مرغوبیت فیروزه‌هاى جهان را با فیروزه‌ ایرانى مى سنجند.
شهسوارى خاطر نشان کرد: عدم توجه و حمایت از فیروزه ایرانى سبب شده تا این فیروزه جایگاه اصلى خود را از دست بدهد و فیروزه هاى‌ آمریکا،‌مصر و شیمیایى به صورت قاچاق وارد کشور شود و پس از تراش توسط فیروزه‌تراشان مشهد به نام فیروزه ایرانى در دنیا به فروش برسد و بازار مشهد
که محلى براى عرضه فیروزه نیشابور است به محلى تبدیل شود تا فیروزه‌هاى دیگر کشور‌ها را با نام فیروزه نیشابور به مشتریان عرضه کند.
او خاطرنشان کرد : وفور فیروزه‌هاى آمریکایى در بازار مشهد باعث شده تا مشتریان در خصوص فیروزه ایرانى تردید داشته باشند و این سنگ قیمتى که یکى از نمادهاى کشور است و نام ایران را در بسیارى از نقاط جهان زنده کرده است به فراموشى سپرده شود.
شهسوارى افزود : توجه به سنگ‌هاى قیمتى و نیمه‌قیمتى کشور اشتغال فراوانى را به دنبال خواهد داشت لذا عدم سرمایه‌گذارى مناسب در این خصوص فرصت‌هاى کسب درآمد و اشتغال را از این صنعت سلب نموده است.

او ابراز امیدوارى کرد تا با جلوگیرى از ورود فیروزه‌هاى آمریکایى و غیرایرانى به کشور و هم‌چنین تبلیغات گسترده‌ در داخل کشور و خارج ،فیروزه ایران به جایگاه واقعى خود در جهان باز‌گردد

سخن سوم: سنگ آرزو فیروزه، جواهر آبی رنگ می باشد که در سالهای دور روی تاج فرعونها ، پادشاهان و امپراتوریهای باستان نصب می شده و احتمالا" یكی از قدیمی ترین سنگهای شناخته شده می باشد. رنگ آبی فیروزه، آن را از سایر سنگها متمایز و به آن ارزش بخشیده است و منجر شد تا به عنوان یک جواهر استفاده شود.

فیروزه از حدود 200 سال قبل از میلاد، توسط آمریكایی های بومی جنوب غربی ایالات متحده و توسط تعداد زیادی از قبایل هندی در مکزیک بطور وسیعی استفاده می شده است. جواهر فروشی  آمریكایی بومی و یا جواهر فروشی  سبك هندی با فیروزه نصب شده روی نقره یا با نقره نسبتا" جدید می باشد. تعدادی معتقدند که این سبك جواهر فروشی قبل از حدود سال1885 ناشناخته بوده است.اخیرا" فیروزه بطور وسیعی در بین مردم در تمام شغلها و از طرف تعداد زیادی از گروه های نژادی مختلف پذیرفته شده است. اسم فیروزه (Turquoise)  ممكن است از لغت تركیه در زبان فرانسه(Turquie)، به معنی کشور تركیه(Turkey) گرفته شده باشد . زیرا قدیمی ها اعتقاد داشتند که ماده معدنی متعلق به آن کشور بود.یا احتمالا"متعلق به کوه آلمرسای در ایران یا شبیه جزیره سینایی در مصر، دو تا از قدیمی ترین نواحی معدن فیروزه شناخته شده در جهان باشد. مکان دیگر می تواند اسمی متعلق به توصیف فرانسه از (Pierre turquin) یعنی سنگ آبی تیره باشد.

چندین احتمال در مورد بوجود آمدن فیروزه وجود دارد که ما به جند مورد از آنها اشاره می کنیم:

·         به طور شیمیایی، یعنی هیدرات فسفات، مس و آلمینیوم.

·         توسط برخود شهاب سنگ به زمین

·        در آبهای  زیر زمینی از میان سنگ آلمینیوم در حضور مس شكل گرفته است.

·        فیروزه در بیشتر اوقات در رسوبات مس در محیط های بایر و نسبتا  کم آب یافت شده است، به همین دلیل اغلب رسوبات مس را به عنوان ماده معدنی فرعی می شناسند.برای هزاران سال، مرغوبترین فیروزه آبی سیر در ایران كشف شده است و همیشه (فیروزه ایرانی ، با عنوان (دارای مرغوبترین كیفیت فیروزه) همراه بوده است. اواخر قرن 1800 و اوایلقرن1900  زمانیكه معدنچیان معادن فیروزه ای با كیفیت بالا در غرب و جنوب غربی ایالات متحده كشف كردند ادامه داشت.

امروزه بیشترین مقدار فیروزه از معادن ایالات متحده استخراج می شود اما لازم به ذكر است هر چند هم تولید ایالات متحده نسبت به ایران بیشتر باشد باز هم بالاترین كیفیت فیروزه در جهان متعلق به ایران است.

 فیروزه از نظر رنگ، نقش و كیفیت انواع متنوعی دارد که مرغوبترین و معروفترین آنهاعبارتند از:

فیروزه عجمی  و  فیروزه شجری

که هر دو نوع آن در ایران موجود است  .

در حال حاضر بیشترین فیروزه در بازارهای جهان فیروزۀ مصری ، آمریکایی ، شیلی میباشد و مرغوب ترین و گرانترین فیروزه ابتدا فیروزۀ نیشابور و سپس دامغان است .


ما برخی از دلایل علاقه اقشار مختلف به فیروزه را فهرست وار در ذیل شرح میدهیم:

·         کمیاب بودن

معدن سنگ فیروزه تنها منحصر به چند کشور جهان می باشد که بزرگترین و مرغوبترین آن در ایران قرار دارد.

·         دشواری استخراج

از آنجائیكه فیروزه بصورت رگه هایی در سنگ قرار دارد الزاما" برای استخراج آن از معدن باید از روش سنتی و دستی (نیروی انسانی) بهره گرفت تا به رگه های فیروزه صدمه ای وارد نگردد و نیز بهترین بهره وری از رگه ها صورت پذیرد كه این امر نیاز به وقت، دقت، حوصله و تخصص دارد که موجب سختی استخراج این سنگ گرانبها می گردد.

·         هزینه بالای استخراج

برای استخراج سنگ فیروزه از معدن علاوه بر ماشین آلات و ابزار مخصوص معدن که خود به تنهایی سرمایه كلانی می طلبد به تعداد زیادی متخصص و خبره این ار (متخصص فیروزه) نیز نیاز است که این مهم موجب دو چندان شدن هزینه استخراج سنگ فیروزه می گردد.

·         تعدد مراحل تولید

از مرحله استخراج سنگ فیروزه در معدن تا رسیدن آن بدست خریدار مراحل متعددی طی میگردد.

نكته:  اثبات صحت چهار مورد فوق الذكر همین بس که در معدن سنگ فیروزه نیشابور ایران از هر 1500 كیلوگرم سنگ خام فقط 3 كیلوگرم سنگ خام فقطی گردد که این خود گواه بر کمیاب بودن و با ارزش بودن این گوهر الهی است.

·            دارا بودن نقوش و رگه های زیبا

سنگ فیروزه بهترین و منحصر به فرد ترین سنگ قیمتی است که در آن می توان رگه هایزیبایی از اشكال، اشیاء، گیاهان، درختان و ... را یافت که این خصیصه فیروزه موجب دو چندانكردن زیبایی و ارزش آن شده است.

·           خواص دارویی

از آنجائیكه فیروزه از تركیب چند عنصر تحت شرایط خاص محیطی پدید آمده سولفات قلیاییآلمینیوم به فرمول تركیبی دارای خواص شیمیایی خاصی میباشد.

·         سنگ آرزو

قدما و پیشینیان و بزرگان بر این عقیده بودند و هستند كه فیروزه سنگ آرزوست بدین معنی كه با نگاه كردن و لمس كردن فیروزه و نیت كردن و (آرزو كردن) می توان به آرزوی خود دست یافت.

 ·         ارزش اقتصادی

به دلیل ارائه تمام موارد فوق الذكر (كمیابی، زیبایی، رگه ها و ...) این سنگ تزئینی علاوه بر دارا بودن ارزش هنری و معنوی دارای ارزش بالای مادی نیز هست بطوریكه فیروزه هایی در جهان یافت می شوند كه به علت منحصر به فرد بودن آنها (مثل بزرگی، رنگ، كیفیت فوق العادهو یا نقش زیبای آن) قابل قیمت گذاری نیستند و یا اگر قابل قیمت گذاری باشند توسط كارشناسان حرفه ای بین المللی این مهم صورت می پذیرد.

نكته مهم:

در دهه های اخیرعده ای از سنگهای قیمتی از جمله فیروزه را به صورت بدل از مواد مصنوعی پلیمـــــری ) پلاستیكی ) تهیه و به بازار عرضه كرده اند كه نه تنها دارای بارهنری  معنوی ومادی نمی باشند بلكه موجب ایجاد حساسیت هایی در نواحی پوست و ریه می گردند . 

  

قدما و پیشینیان و بزرگان بر این عقیده بودند و هستند كه فیروزه سنگ آرزو است ، بدین معنی كه با نگاه كردن و لمس كردن فیروزه و نیت كردن و (آرزو كردن) می توان به آرزوی خود دست یافت.مجموعه عوامل از قبیل كمیابی ، زیبایی ، سختی در استخراج تا تراشیدن و عقایدی كه در مورد كاربرد فیروزه وجود دارد سبب شده است تا این سنگ تزئینی علاوه بر دارا بودن ارزش هنری و معنوی ، دارای ارزش بالای مادی نیز باشد.هم اكنون فیروزه هایی در جهان یافت می شوند كه به علت منحصر به فرد بودن آنها در بزرگی، رنگ، كیفیت فوق العاده و یا نقش زیبای آن قابل قیمت گذاری نیستند و یا اگر قابل قیمت گذاری باشند توسط كارشناسان حرفه ای بین المللی این مهم صورت می پذیرد.به نظر می رسد همین مساله نیز سبب شده است تا افرادی در صدد بر آیند تا سنگهای قیمتی از جمله فیروزه را به صورت بدل از مواد مصنوعی پلیمری تهیه و به بازار عرضه كنندف اگر چه این نوع تولیدات بدلی نه تنها دارای بار هنری، معنوی و مادی نیستند بلكه استفاده ممتد از آنها موجب ایجاد حساسیت هایی در نواحی پوست و ریه می شود.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:55 ] [ a_p_s ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 67
بازدید ماه : 67
بازدید کل : 23936
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1