جهان جواهرات

جهان جواهرات
نويسندگان

 

الماس گرانقیمت ترین جواهر می باشد. عیار آن بر اساس وزن است. هر چه الماس بزرگتر باشد گرانقیمت تر است. كیفیت الماس به ۳ ویژگی دیگر بستگی دارد:

۱- نوع تراش: نوع تراش الماس را مشخص میكند بعبارتی دیگر درخشندگی آن را؛ مثلا برلیان نوعی از تراش الماس میباشد.

۲- وضوح: عیوب الماس مانند لكه ها و یا شكافهای ریز را مشخص میكند. هر چه الماس وضوح بیشتری داشته باشد ارزشمند تر است.

۳- رنگ: رنگ الماس از سفید شروع شده و تا سایه هایی از زرد و قهوه ای موجود میباشد.

 انواع ساختگی الماس نیز وجود دارند كه معروفترین آن Cubic Zirconia می باشد. اینگونه میتوانید آن را از الماس اصل تشخیص دهید:

۱- زیركونیا %۷۵ سنگین وزن تر از الماس میباشد.

۲- آن را جلوی دهانتان گرفته و بر آن بدمید (مانند دمیدن روی شیشه پنجره) اگر بخار مه مانند، فوراً ناپدید گردد الماس اصل بوده اما هرگاه اندكی طول بكشد تا از بین برود الماس بدلی میباشد.

نام الماس ا ز کلمه یونانی «آداماس» به معنای تغییرناپذیر(فنا ناپذیر)گرفته شده است.

الماس از کربن خالص تشکیل شده و کریستالی بی رنگ است،اما گاهی به رنگهای قهوه ای مایل به زرد ، نارنجی روشن ، زیتونی و حتی سیاه دیده می شود. طبیعت الماس سرد و خشک است و آن را جز با سرب نمیتوان شکست.

خواص اپتیکی الماس استثنایی است و به دلیل شدت تلالو و پراکندگی نور که در نتیجه میزان بالای شکست نور در برلیان به وجود می آید ، از قدیم با عنوان سلطان نگین های جواهر شناخته شده است.

از ویژگی های دیگر آن این است که اشعه X از بلور الماس عبور نمی کند بلکه منعکس می شود و از این خاصیت برای تشخیص برلیان واقعی از انواع بدلی آن میتوان استفاده نمود.

              

 الماس کربن خالص و کوبیک با وزن مخصوص 5/3 و سختی 10 می باشد.

به علت   مصارف زیاد الماس که بیش از 80% آن به مصارف صنعتی می رسد (ازجمله برش مواد بسیار سخت) ، دانشمندان به فکر ساختنالماس مصنوعی افتادند.

برای این کار دانشمندان با الهام از طبیعت دست به ساختن دستگاهی زدند که میتوانست چند هزار بار فشار و چندین هزار درجه سانتی گراد را تولید کند.

ولی آنها مسئله زمان را نادیده گرفته بودند که سرانجام پس از 5 سال فعالیت و کار بر روی گرانیت نتوانستند به نتیجه ای برسند.

تا اینکه برای نخستین بار الماس توسط گروهی از دانشمندان سوئدی در سال 1958 ساخته شد.

جنرال الکتریک در سال 1954 برای اولین بار با استفاده از گرافیت در فشار 50 تا 60 کیلوبار و دمای 1500 درجه سانتیگراد توانست الماس مصنوعی بسازد.

مشکل استفاده از گرافیت این است که کربندر ساختار گرافیت ساختار خود را ترک نمی کند.

برای غلبه بر این مشکل به دنبال حمال (لیگاند) مناسبی برای حمل کربن بودند. کانی ترولیت از این منظر بسیارمناسب بود.

این بار به موفقیت چشمگیری در جهان دست یافتند و الماسهای کوچک و زیادی در گرافیت مشاهده شد.

در اوایل کار به علت کوچک بودن الماسها توجیه اقتصادی نداشتند. و به این دلیل به دنبال راه حلی برای بزرگ کردن الماسهای  تولیدی بودند.

البته از الماسهای کوچک تولید شده در سرمته و سمباده استفاده شد که موجب انقلاب عظیمی در صنعت شد.

در ادامه کار دانشمندان برای بزرگ تر کردن الماسها، نطفه ای از الماس را درون گرافیت قرار دادند.

در ادامه کار و با اعمال فشار و درجه حرارت مناسب الماسهای بهتری بدست آمد و به سرعت روانه بازار جواهرات زینتی و رقیب سرسخت و زنگ خطری برای الماس طبیعی شد. به همین خاطر الماس فروشان طبیعی به دنیال نقطه ضعفی برای الماس مصنوعی گشتند.

از لحاظ شکل و سختی هیچ فرقی نداشتند ولی تنها فرق آنها وجود تراشه های آهن در درون الماس مصنوعی بود که موجب تشخیص آن از طبیعی میشد.

به این ترتیب الماس سازان دوباره دست به کار شدند و دستگاه جدیدی طراحی کردند این بار دیگر اثری از آهن درون الماس نبود ولی ... تنها مسئله ای که وجود داشت رنگ الماس مصنوعی بود.

الماسهای مصنوعی به رنگ زرد تا نارنجی در می آمدند و این مسئله باعث کاسته شدن از شفافیت الماس می شد.

این بار الماس سازان به سراغ ساختار الماس رفتند.

در الماس های مصنوعی یک چیز اضافی به نام نیتروژن به صورت اسیر شده وجود داشت.این نیتروژن جوی بود.

در شرایط تشکیل الماس طبیعی نیتروژن وجود ندارد. برای حل این مشکل الماس سازان به دنبال یک جذب کننده نیتروژن گشتند.

آنها با قرار دادن Al به دور گرافیت این مشکل را رفع کردند. این بار برای الماس فروشان طبیعی سخت شده بود.

این بار الماس فروشان دست به کار شدند تا فرقی بین این دو الماس پیدا کنند.تا اینکه کشف کردند که الماس های مصنوعی خاصیت فلورسانس دارند در حالی که الماس های طبیعی این خاصیت را ندارند.

الماس سازان دوباره به دنبال راه حل گشتند و با بررسی دقیق و بهبود روش کار و صرف زمان زیادتر تا حد زیادی این مشکل را مرتفع ساختند.

این بار الماس فروشان باید چه کار می کردند؟! آنها با بررسی ساختارالماس طبیعی و مصنوعی دیدند که تا حدودی شکل نوکلوئید آنها با هم فرق می کند ولی این قضیه را هرکارشناس الماس نمی توانست تشخیص دهد درنتیجه مناسب بازار نبود.

پس الماس فروشان طبیعی به ناچار فقط توانستند اسم شرکت خودشان را در الماس به صورت ریز بنویسند و این تنها راه شناخت الماس طبیعی از مصنوعی است.

الماس به تقویت مثانه و کلیه ها کمک می کند و از به وجود آمدن سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می نماید. گذاشتن الماس روی شکم سبب رفع بعضی از ناراحتی ها و مشکلات دستگاه گوارشی و مسمومیتها و تقویت معده و روده ها میشود.استفاده ازالماس به ویژه گذاشتن آن روی چاکرای پیشانی و چاکرای تاج برای تقویت اعصاب و درمان بیماری صرع بسیار مفید است و به مغز نیرو و انرژی می دهد.

 حافظه و استعداد را تقویت می کند ، اندیشه و ذهنیات را پاک می کند و نیروهای منفی و اندیشه های فاسد را دور می نماید .

 سنگ متولدین فروردین ماه / الماس

   الماس‌(DIAMOND) یكی‌ از گرانبهاترین‌ سنگ های‌ روی‌ كره‌ زمین‌ است‌ كه‌ از فراوان‌ ترین‌ عنصر موجود - یعنی‌ كربن‌ - ساخته‌ شده‌ و سخت‌ ترین‌ ماده‌ را تشكیل‌ می‌دهد. بلورهای‌ الماس‌ از چهل‌ و پنج‌ میلیون‌ سال‌ پیش ، در اعماق‌ زمین‌ بر اثر آتشفشان ‌ها در شرایط‌ فشار بسیار بالا و درجه‌ حرارت‌ زیاد از كربن‌ خالص‌ با درجه‌95/99 درصد تشكیل‌ شده‌اند. الماس‌ تراش ‌داده ‌شده‌ را برلیان‌ گویند. الماس‌ را به‌ دلیل‌ درخشش‌ و تلألو بسیار زیاد آن‌ در قرون‌ و اعصار گذشته‌ برای‌ تزیین‌ مجسمه‌ ها و بت‌ ها استفاده‌ می‌ كرده‌اند و درباره‌ این‌ سنگ‌ زیبا افسانه ی ، داستان‌ ها و فیلم‌ های‌ بسیاری‌ ساخته‌ اند. در تاریخ ، الماس‌ را منشاء بسیاری‌ از جنگ‌ و ستیزها می‌ دانند؛ و نمونه‌ معروف‌ آن‌ انقلاب‌ فرانسه‌ است‌ كه‌ لویی‌ پانزدهم‌ سفارش‌ یك‌ گردنبند برلیان‌ برای‌ معشوقه‌ خود داد و باعث‌ خشم‌ مردم‌ فقیر شد. همچنین‌ شاه‌ شجاع‌ افغان‌ به ‌خاطر الماس‌ كوه نور از هر دو چشم‌ نابینا و بسیار شكنجه‌ شد. در طول‌ تاریخ ، بسیاری‌ از معابد و آثار تاریخی‌ ، برای‌ یافتن‌ الماس‌ به‌ دست‌ غارتگران‌ ویران‌ گردیده‌ و به‌ مكان‌های‌ مقدس‌ و اجساد كشته ‌شدگان‌ در جنگ ‌ها بی‌ حرمتی‌ شده‌ است. در قدیم‌ به‌ دلیل‌ نداشتن‌ شناخت‌ از خصوصیات‌ واقعی‌ الماس ، برای‌ آن‌ خصوصیات‌ اغراق‌ آمیزی‌ قائل‌ می ‌شدند و آن‌ را منشاء شجاعت‌ و دلیری‌ و نیز طلسم‌ خوشبختی‌ می‌ دانستند.

یك‌ برلیان( الماس‌ تراش ‌داده‌ شده) از قسمت‌های‌ زیر تشكیل‌ شده‌ است:

1. تاج‌ (CROWN) كه‌ قسمت‌ بالای‌ برلیان‌ است.

2. لبه‌ فارسی؛(GIRDLE) لبه‌ جدا كننده‌ قسمت‌ تاج‌ از پاویلیون.

3. پاویلیون؛(PAVILION) قسمت‌ پایین‌ برلیان.

4. كیولت(CULET) قسمت‌ انتهای‌ برلیان‌ كه‌ تیز است.

امروزه‌ با پیشرفت‌ تكنولوژی، شبه ‌الماس‌هایی‌ ساخته‌ شده‌ كه‌ افراد عادی‌ قادر به‌ تشخیص‌ آن‌ نیستند و ممكن‌ است‌ اشخاص‌ سودجو آنها را به‌ جای‌ الماس‌ به‌ مصرف‌ كنندگان‌ بفروشند. بدترین‌ نوع‌ آن‌ الماس‌ سوار شده‌ روی‌ پایه‌ است‌ كه‌ عدم‌ امكان‌ اندازه‌ گیری‌ وزن‌ مخصوص‌ باعث‌ عدم‌ تشخیص‌ درست‌ آن‌ می ‌شود. یكی‌ از راه‌های‌ ساده‌ تشخیص‌ برلیان‌ اصل‌ و شبه‌ برلیان‌ ، اندازه‌ گیری‌ ضریب‌ شكست‌ نور به‌ وسیله‌ دستگاه‌ است. یكی‌ از شبه‌ الماس‌ ها زیركن (ZIRCON) نام‌ دارد كه‌ یك‌ كانی‌ طبیعی‌ است‌ به ‌رنگ‌ بلور الماس؛ و دیگری‌موسونایت(MOISSONITE) است‌ كه‌ در سال‌ 1997 میلادی‌ ساخته‌ شده‌ و از نظر وزن‌ مخصوص‌ و ضریب‌ شكست‌ نور بسیار به‌ الماس‌ نزدیك‌ است.                                                                   

 

مشخصات‌ برلیان‌ خوب

از نظر علم‌ جواهرشناسی‌ ، رنگ‌ سفید در الماس‌ بهترین‌ رنگ‌ است‌ و هر چه‌ به‌ طرف‌ زردی‌ و تیرگی‌ پیش‌ برود سنگ‌ نامرغوب‌ محسوب‌ می ‌شود. امروزه‌ در تمام‌ دنیا دو سیستم‌ درجه‌ بندی‌ برای‌ رنگ‌ الماس‌ كاربرد دارد كه‌ بیشترمورد استفاده‌ قرار می ‌گیرند و در شناسنامه‌ الماس‌ درج‌ می‌ شود . 1. رنگ ‌بندی‌ در سیستم‌ حروف‌ كه‌ از حرف‌A شروع‌ و به‌Z ختم‌ می ‌شود.در این‌ سیستم‌ سه‌ حرف‌A ، B وC رنگ‌های‌ نادر و كمیاب‌ هستند و برلیان‌های‌ رایج‌ ازD شروع‌ می ‌شوند. بنابراین‌ سه‌ حرف‌D ، E وF رنگ‌ كاملاً سفید و دلخواه‌ و بسیار مرغوب‌ قلمداد می‌ شوند و سه‌ حرف‌ G ،H و I رنگ‌ خوب‌ و نزدیك‌ به‌ سفید؛ از حرف J به‌ بعد نیز سنگ‌ به ‌طرف‌ زردی‌ پیش‌ خواهد رفت. ناگفته‌ نماند بعضی‌ از برلیان‌های‌ رنگی‌ كه‌ به‌ آنها FANCY گفته‌ می‌ شود و رنگ‌هایی‌ مانند زرد طلایی ، صورتی‌ یا سبز دارند ، قیمت‌های‌ متداول‌ در مورد آنها صدق‌ نمی ‌كند و تابع‌ قیمت‌های‌ استثنایی‌ است. این‌ سنگ‌ها بسیار گرانبها و طالب‌ آن‌ كلكسیونرها هستند. 2. سیستم‌ رنگ ‌بندی‌ كه‌ در گذشته‌ استفاده‌ می‌شد؛در این‌ سیستم‌ برلیان‌های‌ بی ‌رنگ‌ كه‌ كمی‌ آبی‌ باشندJAGER ، برلیان‌ های‌ كاملاً سفید RIVER، برلیان‌هایی‌ كه‌ كمی‌ رنگ‌ زرد دارند WESSELTON ، برلیان‌های‌ زرد كمرنگ CAPE و برلیان‌های‌ زرد پررنگ‌PREMIERنامگذاری‌ شده‌اند.

 

 الماس های مشهور

دریای نور

( Daray – I- Nur): دریای نور یکی از بزرگترین الماس‌های شناخته شده به وزن هفت مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود۱۸۲ قیراط است. این الماس به رنگ صورتی شفاف بوده و در سال ۱۷۳۹ بعد از حمله ایرانی‌ها به دهلی‌هند،توسط نادرشاه به ایران آورده شد.

این الماس بر روی تاج پادشاه ایران قرارداده شده است.

دریای نور همراه با خواهر خود «کوه نور» که اینک جزو گوهرهای سلطنتی انگلستان است و در جلو تاج سلطنتی آن کشور نصب شده است، توسط نادر شاه افشار جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی، از هند به ایران آورده شده است. دریای نور که درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است‌.

گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده است‌. . رنگ این الماس یکی از استثنایی ترین وکمیابترین رنگها میان الماسهای برلیان شناخته شده جهان است.

دریای نور تا زمان ناصر الدین شاه در وسط یکی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او که استفاده ازبازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش کلاه درآوردند و در قابی زرین با شیرو خورشید و تاج مرصع به ۴۵۷ قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوت قرار دادند.

این الماس برلیان از دو سو تراش خورده و به شکل هرم مثلث‌القاعده‌ای است که قاعده آن چهار سانتی‌متر درازا و سه سانتی‌مترپهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است‌.

همه سطوح دریای نور صاف و یک نواخت است‌، جز یک سمت آن که فتحعلی شاه با کندن عبارت < سلطان صاحب‌قران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴>، از ارزش آن کاسته است‌.

کوه نور:

با ۹۲/۱۰۸ قیراط وزن از میان الماسهای مشهور جهان ، بی شک کوه نور افسانه آمیزترین آنها به شمار میرود این الماس از یک سنگ اولیه ۱۸۶ قیراطی برش داده شد .

سرگذشت پر نشیب و فراز و حیرت انگیز آن با تاریخ هند، افغانستان ، ایران و انگلستان درآمیخته است .

 کوه نور در قرن شانزدهم میلادی، در دوران سلطنت بابر، بنیانگذار سلسله گورکانی هند پدیدارشد .

سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان ( کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد ) اورنگ زیب ( که تعصب دینی اش باعث اختلاف میان هندوان و مسلمانان شد ) می رسد،این الماس توسط نادرشاه افشار ( یکی از معروفترین جهانگشایان آسیا ) درسال ۱۷۳۹ به ایران آورده شد تا اینکه سرانجام  به انگلستان برده میشود . کوه نور در سال ۱۸۵۰ به ملکه ویکتوریا اهدا شد در دربار انگلیس بر روی  آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملکه الیزابت دوم قرار گرفت هم اکنون از این الماس

در برج لندن ( Tower Landon ) نگهداری می شود .

ستارۀ آفریقا

ستاره افریقا یا کولینان یک (cullinan1) :

 با 20530 قیراط  وزن ،برش نخوردۀ  این الماس ۳۱۰۶ قیراط وزن داشت این سنگ بزرگترین سنگی بوده است که تا کنون پیدا شده سپس این سنگ توسط سر توماس کولینان رئیس  کمپانی معدن به ۱۰۵ برش داده شد که بزرگترین آن کولینان یک نام گرفت ، برش این الماس ها بوسیلۀ تجارتخانۀ آشر در آمستردام صورت گرفت .

این الماس بعد ها در نشان اتگلیس  ( scepter ) زینت داده شد و هم اکنون  از این الماس در برج لندن ( tower of london ) نگهداری می شود .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:41 ] [ a_p_s ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 23920
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1